Insändare

Sitter och tränar inför de nationella proven, vi fick i uppgift att skriva en insändare, helst om "relationer". Tänkte låta er läsa min. Ämnet bara dök upp i huvudet, fråga mig inte varför!

Brist på respekt!

Många ungdomar erbjuder inte sin sittplats på bussen för äldre människor. Istället sitter de kvar och vänder sin blick åt ett annat håll.

Hur hade du upplevt det om det hade varit du som hade varit den gamla kvinnan eller mannen som tvingas stå upp och vingla, med risk för att trilla.

Jag tycker inte att detta beteende skal tolereras, det är stor brist på respekt för den äldre generationen. Att detta kommer ändras inom en snar framtid är antagligen inte möjligt, eftersom ungdomar idag använder sina tekniska prylar istället för att läsa en tidning.

Om de nu ställer sig upp från början, förebygger det att ett mindre antal äldre ramlar, med stor risk att skada sig.

När min mamma var lika ung som jag är idag så respekterade man äldre på ett helt annat sätt. Man hyste så stor respekt att man inte tvekade en sekund om man skulle ställa sig upp eller inte.

Vart är världen på väg egentligen. Det är en fråga man bör ställa sig själv och försöka göra den bättre med att bidra med sin del. En kan göra något, men många kan göra mer.

Så res er nu upp när ni ser en äldre person stiga på bussen. Bry dig inte om vad din kompis vid sidan om gör. Det är du som kommer glädja den äldre, inte den som sitter kvar.

Respektera dem som gav er liv!

Upprörd tonåring”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?

Kommentar: