Körtelfeber

Har för några dagar sedan fått diagnosen "körtelfeber".. vilket innebär att min ena halsmandel är super svullen (ingen mat kan komma igenom den sidan av munnen) och det gör svinaktigt ont att svälja, dricka eller äta i omgångar. Detta skiftar dock väldigt från dag till dag, men allt som oftast är det skit rent ut sagt.
 
Inte nog med smärtan, detta resulterar också att jag inte får träna alls under hela tiden jag är "sjuk" plus en månad efter jag blivit friskförklarad. Får inte heller bära tungt (ett under att jag får lov att bära min datorväska i skolan sen..) eller göra minsta lilla som får mig upp i puls, för det kan påverka mina inre organ till svullnad, i värsta fall blödningar och det slutar inte bra. Så det är något jag undviker och ska undvika framöver!
 
Frisk blir jag förhoppningsvis så fort som möjligt, detta kan ta upp till tre månader innan jag är helt frisk och får lov att utföra fysiska aktiviteter igen.
 
Då undrar säkert vissa nu, kan jag bli smittad? Svaret på den frågan är att risken är väldigt liten, men den finns alltid där, precis som med andra former av virus.
Men så länge vi inte delar saliv genom kyssar eller dela dricka ur flaska eller liknande så kan ni vara lugna. Körtelfeber kallas tydligen "kissing desease" dvs "kysssjukan" för det sägs att det lättast smittas den vägen.
 
Kände bara att jag ville informera om detta så folk inte undrar varför jag är trött eller är på dåligt humör hela tiden under denna period. Jag ska göra mitt bästa för att hålla humöret uppe, men det är inte allt för lätt när man knappt får göra något annat än äta, sova, skolan, jobba sen om igen..
 
Peace
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?

Kommentar: